Ontstaan van het METROPEELORKEST

De kerkelijke fanfare St.Gerardus was ruim 65 jaar stevig geworteld in de gemeenschap en behoorde tot de cultuur van Westerbeek. De fanfare heeft zich door de jaren heen op velerlei manieren laten zien en horen. Helaas, door een te gering aantal leden en een stagnerende aanwas van jeugdige muzikanten bleek dat de fanfare geen bestaansrecht meer had. Begin 2012 werd het voor de nog negen resterende leden duidelijk dat men zich niet langer als fanfare kon handhaven. In onderling overleg werd besloten het over een andere boeg te gooien. Door de bestaande blazerssectie uit te breiden met keyboard, gitaar, basgitaar, drums en zang kwam het orkest in een totaal ander daglicht te staan. De weg naar eigentijdse muziek en een vlotte uitstraling was ingeslagen!

Was dit gemakkelijk?

Nee, verre van dat! Echter, met veel enthousiasme, doorzettingsvermogen en de nodige koppigheid zijn de leden zonder dirigent in maart 2012 opnieuw gestart met repeteren. Intussen werd een vacature geplaatst voor een orkestleider die het aandurfde om van een kleine blazerssectie met beginnend combo één muzikaal geheel te vormen. Marc Thijssen uit St. Anthonis nam deze uitdaging aan en dirigeert vanaf augustus 2012 ons orkest. Na flink repeteren en uitproberen volgde onze vuurdoop tijdens de nieuwjaarsreceptie 2013. Hier werd het voor de Westerbeekse inwoners en omgeving duidelijk dat de voormalige "fanfare" een algehele metamorfose had ondergaan. Positieve reacties van het in grote getale aanwezige publiek maakten ons duidelijk dat we op de goede weg waren. Dit was voor ons een belangrijk steuntje in de rug!

Doelstelling

Veranderingen gaan snel en hebben een grote invloed op onze gemeenschap, tradities en cultuur. Belangstelling in oude tradities vervagen, nieuwe tradities ontstaan maar........ Muziek zal altijd blijven! Onze grootste drijfveer is om zowel jong als oud, mogelijkheden te bieden muziek te maken voor en met elkaar! In een kleine gemeenschap als Westerbeek is het uitermate belangrijk dat de leefbaarheid behouden blijft. Deze leefbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door diverse verenigingen. Ook het METROPEELORKEST blijft, daar waar mogelijk is, haar steentje bijdragen door het muzikaal ondersteunen van verschillende dorpsactiviteiten.

Beleving en sfeer

Als een kleine groep muzikanten het voor elkaar krijgt om na een complete stilval een orkest weer op te tuigen in goede onderlinge verstandhouding, dan schept dat een band. Dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen geeft een gevoel van saamhorigheid en trots! Wel in het achterhoofd houdende dat we continu moeten blijven bouwen aan de toekomst, samenstelling en vergroting van ons orkest. Belangrijk vinden we dat iedere muzikant zich, op zijn of haar niveau, thuis mag voelen. Dat we gezamenlijk de acties, evenementen en activiteiten ondersteunen en uitvoeren. Dus samen doen, samen repeteren, samen opruimen maar ook samen genieten tijdens de pauze en na afloop! Deze sfeer zorgt er mede voor dat we kunnen genieten van het samen muziek maken.

Muziekstijl

Swingende bigbandnummers zoals Reet Petit, I feel good, Walking on Sunshine of popballads van Adéle, Amy Whinehouse, Ilse de Lange,
Trijntje Oosterhuis en John Legend staan geregeld op het programma.
Ook de wat ruigere versies van Lady Gaga, TinaTurner, Duffy, Pointer Sisters en de Dijk ontbreken niet.
Wat te denken van Seal, Green Day en Muse met meerstemmige zang, het speelse Bjork of de pop-jazz van Caro Emerald.
Het ingetogen Sorry van Kyteman en de Zee van John Ewbank leggen de nadruk weer wat meer op de blaasmuziek.
Kortom...... onze stijl is moeilijk vast te leggen!

Samenstelling METROPEELORKEST

Dirigent  Marc Thijssen
Zang Jos Wijnands, Anke
Saxofoon  Charlotte Heinemans, Dieke van der Heijden, Manon van Kempen, Bettine Lange, Mayke Diepenveen, Jos Verstraten, Renske van Katwijk